مشکلات رایج انواع فرها

پخت به درستی صورت نمی‌گیرد

اگر دمای فر به دمای تنظیم شده نمی‌رسد

یعنی دما کمتر یا بیشتر از مقدار انتخاب شده است

ممکن است مشکل از سنسور دمای اجاق گاز باشد یا اینکه ممکن است مشکل مربوط به صفحه کنترل فر باشد،

که کارش کنترل عملکرد فر است.

بعضی از فرهای دیواری دارای برد کنترل رله هستند که از برد کنترل الکترونیکی جدا است.

صفحه رله دارای رله‌های برقی است که المنت‌های فر یا مشعل‌ها را کنترل می‌کنند.

اگر یکی از رله‌ها در برد کنترل گیر کرده باشد می‌تواند مانع از انجام پخت صحیح شود.

فرهای توکاری که دارای برد عددی هستند از ترموستات کنترل فر برای کنترل دمای فر بهره می‌برند.

شاید بتوان در صورتیکه اختلاف دمای اجاق با دمای مد نظر ۱۵ درجه یا کمتر است با تنظیم ترموستات، مشکل پخت را برطرف کرد.

اما اگر اختلاف بیش از ۱۵ درجه باشد، ممکن است لازم باشد ترموستات کنترل فر را تعویض کنید.

(توجه: حد مجاز تنظیم دما در مدل‌ها مختلف متفاوت است. در بعضی از مدل‌ها شما می‌توانید درجه حرارت فر را تا ۳۰ درجه کاهش یا افزایش دهید.)

وجود المنت معیوب پخت یا سوخاری در فر توکار می‌تواند در کار پخت مشکل ایجاد کند.

وجود المنت پخت ضعیف یا آسیب دیده، مانع از رسیدن دمای فر به دمای مد نظر می‌شود.

اگر رنگ غذا قهوه‌ای نمی‌شود، ممکن است المنت سوخاری یا مشعل دچار نقص شده باشد.

در بسیاری از فرها گزینه «جوش کوتاه» فعال می‌شود تا رویه غذای پخته شده به رنگ قهوه‌ای دربیاید.

بسیاری از فرهای توکار گازی برای روشن کردن مشعل پخت از یک فندک برقی استفاده می‌کنند.

فندک ضعیف ممکن است در حالت «ماقبل گرم کردن» مشعل را روشن کند اما در حالت پخت به درستی مشعل را روشن نگه ندارد.

اگر فندک نمی‌تواند مشعل اجاق گاز را به طور مداوم روشن نگه دارد، ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد.

ترموستات کنترل فر توکار را تعویض کنید

ترموستات فر یک سوئیچ کنترل دما است که گرمایش داخل فر را کنترل می‌کند.

اگر ترموستات نمی‌تواند درست دمای اجاق را حفظ کند،

یا مشعل فر را برای گرم کردن فر روشن نمی‌کند،

یا مشعل را در زمانی که به فر به دمای مد نظر رسیده است خاموش نمی‌کند،

آن را تعویض کنید.

فندک فر توکار را تعویض کنید

بیشتر فرهای توکار دارای یک فندک و شیر گاز ایمنی هستند.

این اجزاء به شکل یک مدار الکتریکی سری به هم متصل می‌شوند.

هنگامی که فندک فر به اندازه کافی گرم شده است تا به طور ایمن فر را روشن کند،

شیر گاز ایمنی باز می‌شود.

اگر فندک مشتعل نمی‌شود،

و یا مشتعل می‌شود اما به اندازه­ای گرم نمی‌شود که شیر گاز ایمنی باز شود،

آن را تعویض کنید.

بعضی از اجاق گازها دارای یک مشعل جداگانه برای پخت و یک مشعل جداگانه برای سوخاری کردن هستند،

که نحوه عملکرد آنها هم به همین صورت است.

سنسور دمایی فر توکار را تعویض کنید

سنسور دمایی فر دمای واقعی داخل فر را تشخیص می‌دهد.

اگر سنسور دما را به درستی تشخیص نمی‌دهد،

و در نتیجه فر دمای تنظیم شده را حفظ نمی‌کند، آن را تعویض کنید.

اگر سنسور دمایی فر کاملاً از کار افتاده باشد،

معمولاً کد خطای مربوطه در صفحه کنترل الکترونیکی فر نمایش داده می‌شود. المنت پخت یا سوخاری را تعویض کنید

در فر برقی، المنت پخت در پایین فر و المنت سوخاری در بالای فر، گرمای پخت و سوخاری را فراهم می‌کند.

اگر این المنت‌ها خراب هستند یا اجاق را به درستی گرم نمی‌کند، آن‌ها را تعویض کنید.

صفحه کنترل الکترونیکی فر توکار را تعویض کنید

صفحه کنترل الکترونیکی فر (EOC) زمان و نحوه اجرای کارکردهای اجاق گاز مانند پخت و سوخاری را کنترل می‌کند.

جای صفحه کنترل معمولاً در برد کنترل است و در قسمت جلویی این صفحه غالباً یک ساعت دیجیتالی تعبیه شده است.

اگر با وجود اتصال دستگاه به منبع برق، برد کنترل الکترونیکی روشن نمی‌شود، یا به درستی کار نمی‌کند،

یا ولتاژ مورد نیاز المنت پخت یا سوخاری (در فر برقی) یا مشعل (در فر گازی) را به درستی تأمین نمی‌کند، آن را تعویض کنید. صفحه کنترل رله فر توکار را تعویض کنید. بعضی از فرهای توکار دارای برد کنترل رله هستند که جدا از برد کنترل الکترونیکی است.

صفحه رله دارای رله‌های الکتریکی است که بر مبنای سیگنال دریافتی از صفحه کنترل، کنترل ولتاژ انتقالی به اجزای اصلی مانند المنت پخت یا المنت سطحی را کنترل می‌کند.

صفحه اصلی کنترل رله را در صورت عدم کنترل صحیح ولتاژ در یکی از این قطعات جایگزین کنید.

فن فر کار نمی‌کند

مشکلاتی که برای گرم‌ شدن فر پیش می‌آید، یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که برای رفع آنها از تعمیرکاران ما کمک‌ خواسته می‌شود. هنگامیکه فر خود را روشن می‌کنید، فن گرمای تولید شده توسط المنت‌(مفتول)ها را بطور یکنواخت در فر توزیع می‌کند. وجود نقص در فن یا المنت، اجازه نمی‌دهد فر شما به‌درستی گرم شود. درکنار این ایراد ممکن است ایرادات جزئی دیگری نیز وجود داشته باشد.

المنت خراب فن فر

اگر از فر هوای ‌سرد خارج شود (معنی آن این است که فن کار می‌کند) و چراغ ترموستات فر روشن باشد، در این هنگام المنت اطراف فن می‌تواند آسیب ببیند. از یک تکنسین بخواهید که دستگاه را از برق بکشد و صفحه پشت فر را از آن جدا کند. با این کار فن و المنت فر درمعرض دید قرار می‌گیرد. وقتی آن را از نزدیک بررسی ‌می‌کنیم، اگر به‌نظر برسد که المنت‌ها سوخته‌اند، احتمالاً تکنسین لوازم خانگی باید آن قطعه را عوض‌کند. توجه داشته باشید که گاهی اوقات آسیبی که المنت دیده ‌است قابل مشاهده نیست. اما ممکن است قسمت‌های داخلی آن شکسته باشد. لازم ‌است که تکنسین دستگاه شما این موضوع را تأیید کند. و در صورت نیاز المنت فر تعویض شود.

موتور خراب فن فر

اگر موارد زیر پیش بیاید ممکن است موتور فن فر ایراد داشته‌ باشد: فن با سروصدا یا کندتر از حدّ‌معمول کار ‌کند. چراغ فر روشن و المنت داغ است ولی فر گرم نمی‌شود. وقتی فر را خاموش کنیم و آن را از برق بکشیم، تکنسین می‌تواند صفحه داخلی را برداشته و با دست فن فر را بچرخاند. اگر چرخاندن آن مشکل باشد موتور فن معیوب است و به تعویض نیاز دارد. در شرایط زیر تکنسین باید: بررسی کند که آیا تیغه‌ی فن شل شده است یا خیر. چرا که ممکن است باعث شود فن خوب کار نکند و صداهای عجیب و غریبی ایجاد کند. بررسی کند که آیا روی فن از روغن و چربی غذا پوشیده شده ‌است یا خیر. اگر فن را خوب تمیز کنیم ممکن است مشکل برطرف شود.

تنظیمات اشتباه فر:

اگر نه فن فر کار می‌کند و نه گرمایش آن، ممکن است تنظیمات فر در حالت “خودکار” باشد. فر را در حالت “دستی” تنظیم کنید. فر شما اکنون باید شروع به کار کند. برای اطلاعات بیشتر به دفترچه راهنمای کاربر مراجعه کنید.

ترموستات خراب فر:

درنهایت اگر فن کار نمی‌کند و چراغی هم در فر روشن نیست، احتمالاً مشکل ترموستات فر است. با یک تعمیرکار لوازم خانگی تماس بگیرید تا هر قطعه‌ای از فر را که لازم است جایگزین کند. لطفاً به یاد داشته باشید لوازم خانگی باید بطور منظم مطابق دستورالعمل کارخانه– که در دفترچه‌ی راهنمای محصول موجود است– سرویس شوند. درصورت بروز مشکل در لوازم خانگی، با یک تعمیرکار برای تعمیر آنها تماس بگیرید. فراموش نکنید که اگر دستگاه شما به بهترین نحو ممکن کار نمی‌کند، باید آن را سرویس‌ کنید تا دستگاه آسیب جدّی نبیند.

صدای فر ادامه دارد

نحوه تعمیر فری که صدای بیب بیبش قطع نمی‌شود. فری که صدای بیب بیبش قطع نمی‌شود درست مثل صدای آژیر آتش سوزی که باطری ضعیفی دارد، آزاردهنده است. فرها صدای بیب می‌کنند تا پیام‌های مختلفی را به شما برسانند. وقتی صدای بیب فرتان ادامه پیدا می‌کند احتمالا مشکلی را نشان می‌دهد. مراحل عیب‌یابی زیر می‌تواند شما را در پیدا کردن مشکل و حل سریع آن راهنمایی کند.

دلیل احتمالی: هشدار پیش‌گرمایش

چه فرتان گازی باشد چه برقی کارکرد اصلی‌شان یکی است. وقتی فر را روشن و دما را تنظیم می‌کنید، المنت گرمایشی شروع به کار کرده و روشن می‌مانند تا وقتی که ترموستات می‌فهمد فضای داخلی فر به دمای خاصی رسیده است. این پیش گرمایش نامیده می‌شود. برای خیلی از دستورهای پخت ضروری است که فر قبل پخت در دمای خاصی باشد؛ به همین خاطر زمان ایده‌آل برای پخت قابل پیش‌بینی است. اگرچه غالبا پیش‌گرمایش توصیه می‌شود برخی معتقدند پیش گرمایش فر همیشه هم ضروری نیست.

اکثر فرها وقتی برنامه‌ی پیش گرمایش کامل شد صدای بیب بیب می‌کنند. این باعث می‌شود شما با خیال آسوده از فر دور شوید و به راحتی بفهمد کی فر آماده بکار است. اگر هشدارهای پیش‌گرمایش را دوست ندارید احتمالا می‌توان آن را غیرفعال کرد اما بستگی به مدل و برند فر دارد. در دفترچه‌ی راهنمای فر خود چگونگی تغییر هشدارهای بیب فرتان را جستجو کنید. اگر دیگر راهنمای فر را ندارید شاید بتوانید فایل آن را آنلاین در اینترنت پیدا کنید. مثلا برندهای محبوب مثل ویرپول راهنمایشان را در وبسایت خود منتشر می‌کنند.

دلیل احتمالی: دماسنج

بعضی از مدل‌های فر مجهز به سنجش دمای غذا هستند. اینها طراحی شده‌اند تا با توقف برنامه پخت حین رسیدن غذا به دمای خاص مانع ادامه پخت بیش از حد شوند. سنجش دما مثل پیش‌گرمایش کاربر را قادر می‌کند تا فر را در حین پخت، بی‌نظارت رها کند. وقتی فر بیب بیب می‌کند می‌خواهد به کاربر هشدار دهد که پخت غذا کامل شده. بعضی مدل‌ها با ادامه دادن صدای بیب بیب بیرون آوردن غذا از فر را یادآوری می‌کنند. فرهای کانوکشن هم گاهی دماسنجی دارند که وقتی فرایند اصلی پخت به ۷۵ درصد رسیده صدای بیب بیب می‌کنند. اگر بیب هشدار دما حتی بعد از خاموشی فر ادامه یابد احتمالا نشانه مشکلی در پنل کنترل یا دماسنج است.

دلایل احتمالی: شمارش معکوس زمان‌سنج

بسیاری از مدل‌های فر زمان‌سنجِ داخلی دارند که به کاربران در ثبت فرایند پخت وعده غذایی کمک می‌کند. با توجه به مدل فر تنظیم شدن زمان‌سنج بطور ناخواسته در زمان استفاده از پنل کنترل آسان است؛ که باعث صدای بیب یا هشدار مشابهی در زمان رسیدن زمان‌سنج به ۰:۰۰ می‌شود. غالبا صدای بیب قبل از خاموشی فر یا غیرفعال‌سازی هشدار متوقف نمی‌شود. اگر فرتان همچنان صدای بیب کند بررسی کنید که به زمان‌سنج خودکار مربوط است یا نه. می‌توانید از دستور گام به گام راهنمای فر در مورد نحوه استفاده از زمان‌سنج برای جلوگیری از تنظیم ناخواسته در آینده استفاده کنید.

دلیل احتمالی: کد خطا

وقتی سیستم کنترل فر مشکلی تشخیص می‌دهد از کد خطایی استفاده می‌کند تا مشکل را به کاربر بفهماند. فرهای با نمایشگر دیجیتال غالبا خطا را به همراه کد نشان می‌دهند. فرهای بدون نمایشگر دیجیتال پیام خطا را در قالب شماره، حجم و تکرار بیب‌ها کدگذاری می‌کنند. آسان‌ترین راه برای برطرف کردن خطا خاموش و روشن کردن مجدد فر است. تجهیزات برقی هم شبیه کامپیوتر گاهی لازم است دوباره روشن شوند. برای ریست کردن فر آن را از برق بکشید و برای حداقل ۳۰ ثانیه به برق وصل نکنید. اگر بیب بعد از اتصال دوباره فر به برق ادامه پیدا کرد لازم است که علت کد خطا را پیدا کنیم.

راهنمای فر لازم است که لیستی از کدهای خطا و چگونگی برطرف کردن‌شان را داشته باشد اما تایپ مدل به همراه کد خطا در موتور جستجوی گوگل هم پاسخ را نشان می‌دهد. بعضی از مدل‌های فر طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که کد خطا را روی پنل کنترل نشان می‌دهند و وقتی مشکلی تشخیص دهد بیب بیب می‌کند. در این مورد بیب فر شما باید همراه با کد خطایی با شماره و حرف روی پنل نمایش باشد که مطابق با بخش عیب‌یابی راهنمای فر است. باید بتوانید این هشدار را قطع کنید.

دلیل احتمالی: پنل کنترل معیوب

اگر همه مراحل عیب‌یابی را انجام داده‌اید و هنوز فر صدای بیب می‌کند مشکل احتمالا عیب پنل کنترل است. اگر پنل کنترل معیوب باشد لازم است تعویض شود. تعویض آنها عموما سریع و کاملا ارزان است و فروشگاه قطعات یدکی لوازم خانگی اغلب قطعه لازم را خواهد داشت.

تعمیر اجاق گاز و فر

تعمیر اجاق گاز دوو

تعمیر اجاق گاز دوو کاراسان انجام دهنده کلیه تعمیرات لوازم از جمله تعمیر اجاق گاز دوو … است. از سری مشکلات مربوط به خرابی اجاق …

بیشتر بخوانید→
تعمیر اجاق گاز و فر

تعمیر اجاق گاز استیل البرز

تعمیر اجاق گاز استیل البرز تعمیر اجاق گاز استیل البرز   اجاق گاز استیل البرز از برندهای معروفی است که به دلیل استفاده از مواد …

بیشتر بخوانید→
نمایندگی تاکنو گاز تهران
تعمیر اجاق گاز و فر

نمایندگی تاکنوگاز تهران

نمایندگی تاکنو گاز تهران یکی از کاملترین فروشگاه های اجاق گاز ایرانی است. درفروشگاه تاکنو گاز انواع اجاق گاز از جمله: اجاق گاز گلد، کلاسیک …

بیشتر بخوانید→
تعمیر اجاق گاز قدیمی
تعمیر اجاق گاز و فر

تعمیر اجاق گاز قدیمی

تعمیر اجاق گاز قدیمی در سایت کاراسان به تحلیل آن می پردازم. تعمیر اجاق گاز قدیمی   اجاق گاز یکی از پرکاربردترین لوازم خانگی است …

بیشتر بخوانید→
نمایندگی اجاق گاز سینجر
تعمیر اجاق گاز و فر

نمایندگی اجاق گاز سینجر

نمایندگی اجاق گاز سینجر در سایت کارآسان به شرح می پردازیم   تعمیرات اجاق گاز سینجر همانگونه که میدانید ما تعمیرات کلیه اجاق گاز ها …

بیشتر بخوانید→
تعمیر ترموکوپل اجاق گاز
تعمیر اجاق گاز و فر

تعمیر ترموکوپل اجاق گاز

تعمیر ترموکوپل اجاق گاز که در سایت تعمیر لوازم خانگی کاراسان به آن میپردازیم ترموکوپل اجاق گاز چیست؟ قطعه ای در اجاق گاز به نام …

بیشتر بخوانید→

۳ دیدگاه دربارهٔ «مشکلات رایج انواع فرها»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن