تعمیر اجاق گاز قدیمی

تعمیر اجاق گاز قدیمی در سایت کاراسان به تحلیل آن می پردازم.

"<yoastmark

تعمیر اجاق گاز قدیمی

 

اجاق گاز یکی از پرکاربردترین لوازم خانگی است که شما در طول روز بارها از آن استفاده می‌کنید. اما به دلیل همین استفاده زیاد‌، ممکن است خیلی زود خراب و دچار مشکل شود.

با توجه به شرایط اقتصادی موجود، در صورت بروز مشکل، بهترین راهکار برای رفع آن، تعمیر وسرویس اجاق گاز است. چرا که برای خرید یک اجاق گاز جدید باید چندین برابر پول تعمیر را هزینه کنید.

از طرفی به دلیل خطرات بالقوه اجاق گازهای گازسوز و تنظیم نبودن شعله‌‌ها که خطر نشت گاز و آتش‌سوزی را به همراه دارد، لازم است که خدمات تعمیر اجاق گاز قدیمی را به افراد دارای مهارت سپرد.

لوازم خانگی از جمله اجاق گاز را نمی توان به تعمیرگاه لوازم خانگی برد و باید تکنیسن در منزل تعمیر آن را  انجام دهد.

تکنسین های کاراسان نیز برای تعمیر اجاق گاز قدیمی در محل شما حاظر خواهند شد و ضمن عیب یابی تعمیر آن را انجام می دهند.

با این مزیت نیازی به حمل اجاق گاز به تعمیرگاه وجود ندارد و تکنسین تنها با یک تماس به محل اعزام شده و در کوتاه ترین زمان ممکن به تعمیر اجاق گاز میپردازد.

"<yoastmark

مشکلات رایج در اجاق گازهای قدیمی

با توجه به نوع تجهیزات و آپشن‌های متنوع انواع اجاق گاز اعم از اجاق گاز رومیزی یا مبله، برقی یا گازسوز، فردار یا معمولی و … عیب‌یابی و تشخیص ایرادات آن متفاوت خواهد بود. اما از آنجا که در حالت کلی عملکرد سیستماتیک این وسیله به هر شکل و از هر نوعی که باشد تقریبا مشابه یکدیگر است، بنابراین می‌توان به صورت عمومی بعضی از مشکلات رایج اجاق گاز های قدیمی و سایر اجاق گازها را به شرح ذیل بیان کرد:

  1. شعله اجاق گاز روشن نمیشود.
  2.  فندک اجاق گاز کار نمی کند.
  3.  شعله در مدت زمان طولانی روشن میشود.
  4.  فر اجاق گاز گرم نمیکند.
  5. صفحه دیجیتالی اجاق گاز کار نمیکند.
  6. ترموکوپل اجاق گاز خراب است.
  7. شکستگی شیشه فر اجاق گاز
  8. شکستگی شیشه اجاق گاز

1- نشتی گاز

یکی از خطرناک‌ترین مشکلات احتمالی برای اجاق گاز، نشت گاز است و اگر به موقع به آن رسیدگی نشود، ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری را برای شما داشته باشد؛ پس به محض این‌ که نشتی گاز را احساس کردید، شیر اصلی گاز را ببندید و از یک متخصص کمک بگیرید. نشت گاز و استشمام بوی گاز ممکن است به چند دلیل اتفاق بیفتد:

  • نشتی در قسمت بست اتصالی میان شیر اصلی گاز و شلنگ
  • خرابی شیرهای کنترل‌گر مشعل
  • نشتی در قسمت شیر اجاق و شلنگ گاز

2- روشن نشدن شعله اجاق گاز وعمل نکردن فندک

اگر فندک اجاق گاز شما خراب شد، حتما تعمیرش کنید. عموما یکی از مشکلات رایج که منجر به تعمیرات اجاق گاز می‌شود روشن نشدن شعله اجاق گاز است. عوامل بروز این مشکل عبارتند از:

  • انسداد و گرفتگی دریچه های مشعل
  • سوئیچ احتراق عمل نمی‌کند.
  • قطعی اتصال فندک (جرقه‌زن) الکتریکی
  • در خصوص اجاق گازهای برقی و اجاق گازهای گاز سوز دارای فندک الکتریکی، ممکن است برق مدار الکتریکی قطع شده باشد. ( در صورتی که جریان برق برقرار باشد باید به هنگام روشن کردن شعله، صدای کلیک شنیده شود. چنانچه این صدا به گوش نرسد به معنای آن است که سوئیچ احتراق خراب است. اگر صدای کلیک را می‌شنوید، اما شعله باز هم روشن نمی‌شود باید جریان گاز بررسی شود.)

3- خاموش شدن شعله اجاق گاز

ممکن است شعله اجاق گاز روشن شود. اما این شعله پایدار نبوده و به مرور از شدت آن کم شده و خاموش گردد. در این حالت باید موارد متعددی بررسی شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرابی ترموکوپل اجاق گاز

    یکی از دلایل خاموش شدن شعله اجاق گاز است. به این ترتیب لازم است برای تعمیر و تنظیم ترموکوپل اجاق گاز اقدام نمایید. خرابی این قطعه که مانند یک سوپاپ اطمینان عمل می‌کند و همچنین خرابی سایر قطعات، ممکن است موجب قطع شدن جریان گاز توسط ترموکوپل شود. بنابراین در کنار بررسی عملکرد این قطعه باید سایر جوانب نیز ارزیابی شود. برای اینکه از خرابی ترموکوپل اجاق گاز خود اطمینان حاصل کنید کافی است ولوم (شیر اجاق گاز) را نگه داشته و شعله را روشن کنید. اگر پس از رها کردن ولوم شعله خاموش شود نشان‌دهنده این است که ترموکوپل خراب است. در این شرایط تعمیر و تنظیم ترموکوپل اجاق گاز می‌تواند مشکل خاموش شدن شعله اجاق گاز را رفع کند.

  • ولوم گاز معیوب  است.

    گرفتگی، شکستگی و یا سفت شدن ولوم اجاق گاز واهرم داخلی آن از جمله مواردی است که موجب می‌شود ولوم گاز به درستی عمل نکند. در این شرایط تکنسین با بررسی کامل اهرم داخلی ولوم و فنرهای داخل سرپوش عیب دستگاه را برطرف خواهد کرد.

4- صدای بلند شعله

شعله پرسر و صدا یکی دیگر از مشکلات رایج اجاق گاز قدیمی است. ممکن است به دلیل تنظیم نبودن دریچه‌های گاز، میزان گازی که به مشعل می‌رسد بسیار زیاد باشد و موجب ایجاد سر و صدا و یا حتی شدت گرفتن و زیاد شدن شعله اجاق گاز شود.

بهتر است برای رفع این مشکل سریعا اقدام نمایید. زیرا زیادی شعله اجاق گاز به صورت غیرکنترل شده، می‌تواند موجب خساراتی از جمله سوختن غذا و ظروف و از همه مهم‌تر آتش‌سوزی شود. در این صورت لازم است از یک تعمیرکار حرفه‌ای بخواهید تا این مشکل را بررسی نماید.

5- صدمات فیزیکی و ضربه به اجاق گاز

اگر اجاق گاز یا فر شما دچار آسیب فیزیکی شد، سریع این موضوع را با یک تعمیرکار درمیان بگذارید و خودتان هیچ اقدامی نکنید. یکی از مشکلات رایج در تعمیر اجاق گاز قدیمی، ضرباتی است که به سطح شیشه‌ای اجاق گاز برخورد می‌کند. در مواقعی که صفحه شیشه‌ای اجاق گاز به دلیل ضربات و یا شوک حرارتی ترک خورده و آسیب می‌بیند، لازم است به منظور پیشگیری از خطرات احتمالی سریعا برای تعمیر اجاق گاز رومیزی و تعویض صفحه شیشه‌ای اقدام نمایید.

چند راهکار ساده پیشنهادی سایت کاراسان برای مراقبت از اجاق گاز قدیمی

اجاق گاز وسیله‌ای گران‌قیمت و بسیار کاربردی در هر خانه‌ای است. بنابراین بهتر است در حفظ و نگهداری آن توجه بیشتری داشت. تکنسین‌های کاراسان معتقدند با بکارگیری چند راهکار ساده می‌توانید از خرابی و مشکلات رایج اجاق گاز جلوگیری کرد :

1- سرشعله‌ها را همیشه تمیز نگهدارید

این یک توصیه ی بسیار ساده اما مهمی است که شاید اغلب افراد کاملا به آن واقفند. اما ممکن است از اهمیت بالای این موضوع غافل باشند. تکنسین‌های مجرب همواره معتقدند اولین مسئله‌ای که می‌تواند موجب خرابی و ایراد در شعله اجاق گاز نماید گردوغبار، جرم‌ها و چربی‌های چسبیده به سرشعله‌ها، فندک و ولوم شیر اجاق هستند.

بهتر است برای تمیز کردن این قطعات نیز از مواد شوینده حاوی آمونیاک استفاده نکنید. زیرا این مواد به آلیاژ قطعات اجاق گاز آسیب زده و به‌‌مرور آن‌ها را دچار فرسایش و زنگ‌زدگی خواهد کرد.

2- سرشعله‌های خیس را روی اجاق گاز نگذارید

گاهی ممکن است به دلیل کمبود وقت، بعد از شستشوی سرشعله‌ها از خشک کردن آن‌ها خودداری کنیم. یکی از مشکلاتی که با قرار دادن سرشعله خیس روی مشعل ایجاد می‌شود مرطوب شدن فندک جرقه‌زن و اتصال سیم‌های برق است.

این مشکل می‌تواند به سیم‌کشی اجاق گاز آسیب بزند. و فندک را از کار بیاندازد . همچنین رطوبت  سرشعله، عامل زنگ زدن مشعل و پوسیدن سینی زیر صفحه اصلی اجاق گاز است.

اجاق گاز قدیمی
اجاق گاز قدیمی

۲ دیدگاه دربارهٔ «تعمیر اجاق گاز قدیمی»

  1. چون اجاق گازهای قدیمی الان بسیار کم شده کمتر جایی راتضی به تعمیر می باشد از اینکه سایت کار آسان خدمات تعمیر اجاق گاز قدیمی را ارائه می دهد کمال تشکر را دارم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن